Poradnik
Poradnik dla rodziców
NAŚLADOWANIE RODZICÓW – JAK NASZE ZACHOWANIE WPŁYWA NA ZACHOWANIE DZIECKA?
https://padlet.com/aspadlo/Szkola?utm_campaign=transactional&utm_content=padlet_url&utm_medium=email&utm_source=started_a_padlet
Materiały od Rzecznika Praw Obywatelskich dotyczące wsparcia dla rodziców i dzieci zaznających przemoc w rodzinie:
przekazanie materiałów RPO do gmin i powiatów
Osobisty plan awaryjny – grafiki do druku
Osobisty plan awaryjny – poradnik
Zdalne nauczanie –
Jak zorganizować dzieciom warunki do nauki w domu ?
Zdalne nauczanie –
Jak zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci w Internecie?
Emocje i style przywiązania
Dzieci przychodzą na świat z różnymi biologicznymi predyspozycjami. Widać to m.in. w cechach ich temperamentu. Jednak nie wszystkie zachowania, które u nich obserwujemy, wynikają z czynników wrodzonych. Bowiem życie emocjonalne dziecka jest kształtowane także poprzez relację, jaką nawiązują z nim jego rodzice, bądź opiekunowie. Dla prawidłowego rozwoju dziecka kluczowa jest bliskość i dostępność opiekuna, do którego można się przytulić, a nie tylko „prawidłowa opieka”, czy zaspokajanie potrzeb fizjologicznych.
John Bowlby i Mary Ainsworth zbadali i opisali, jaki wpływ na dziecko może mieć zaburzenie jego więzi z matką/opiekunem. Jak się okazało, kształt takiej wczesnej relacji może wpływać na rozwój emocjonalny dziecka, jego sposób widzenia siebie, świata i innych ludzi. Wpływa także na to, czy dziecko rozwinie jakąś formę psychopatologii oraz to, w jakie związki i relacje będzie wchodziło w dalszym życiu.
Badania Bowlby’ego i Ainsworth poskutkowały wyodrębnieniem różnych stylów przywiązania. Niestety tylko jeden z nich predysponuje dziecko do zdrowego, harmonijnego rozwoju i daje mu potencjał do tworzenia bezpiecznych, trwałych i satysfakcjonujących relacji z innymi ludźmi.
Oto cztery style przywiązania:
Wszystkie style z wyjątkiem bezpiecznego mogą być źródłem poważnych trudności i deficytów występujących zarówno w dzieciństwie, jak i przez całe życie człowieka. Dzieci, które mają większe trudności w adekwatnej ekspresji emocji, mogą gorzej odnajdywać się w obowiązkach szkolnych i relacjach z innymi.
Człowiek może wykonywać różne wzorce przywiązania w różnych relacjach. Dziecko może mieć bezpieczną więź z jednym rodzicem, a z drugim lękową. Różne konteksty mogą powodować uruchamianie się zachowań charakterystycznych dla różnych stylów. Stąd
Na szczęście działanie niekorzystnych stylów i płynące z nich szkody można skutecznie minimalizować poprzez odpowiednie oddziaływania terapeutyczne i wychowawcze, a przede wszystkim poprzez budowanie z dzieckiem bezpiecznej więzi.
Marzena Polus
na podstawie artykułu: „Emocje i styl przywiązania”
psycholożki Magdaleny Goetz
Głos Nauczycielski nr 5
z 29 stycznia 2020 roku.
Jak ochronić dziecko przed samotnością i uzależnieniem od technologii informacyjnej i cały czas być dobrym rodzicem?
⇒ art-1
Wykład dla rodziców nt. fonoholizmu – 2 października 2019 r. o godz. 18.00
Miejska Biblioteka Publiczna w Kołobrzegu w ramach działalności kulturalno-edukacyjnej organizuje spotkanie z doktorem socjologii Maciejem Dębskim z Fundacji Dbam o Mój Z@sięg. Gość Biblioteki – edukator społeczny i ekspert w realizacji badań naukowych, jest specjalistą w zakresie fonoholizmu, czyli uzależnienia od telefonów komórkowych. Używanie smartfonów, tabletów i Internetu podnosi jakość życia, ale też może przynosić zagrożenia, które mogą dotyczyć także dzieci. Podczas organizowanych wykładów (kierowanych oddzielnie do dzieci i do dorosłych – rodziców, opiekunów i pedagogów) poruszane będą takie kwestie jak: kompetencje cyfrowe; rozpoznawanie symptomów uzależnienia; skutki zdrowotne i społeczne e–uzależnień; sposoby profilaktyki i codziennych rozwiązań, czyli między bezwzględnym zakazem a odpowiedzialnym korzystaniem.
Sala Klubowa budynku Biblioteki przy ul. Frankowskiego 3 (czas trwania ok. jednej godziny).
Temat: Jak chwalić z korzyścią dla dziecka?
Dekalog dobrej pochwały – dla rodziców, opiekunów, pedagogów.
Jak chwalić z korzyścią dla dziecka_dekalog
Temat: „Dziecko i nowe technologie – czynniki zagrożenia. Co robić, żeby dziecko nie wpadło do sieci”.
PDF Pedagogizacja rodziców, sieć
Co przeszkadza rodzicom w komunikowaniu się z dziećmi? Co zrobić, żeby komunikacja wspierała dziecko w rozwoju?
„ Profilaktyka uzależnień behawioralnych i działania rodzica ”
PDF Pedagogizacja -profilaktyka uzależ.behawior
Zdrowo jem więcej wiem
PDF PH -zdrowo jem porady dla rodzica
List Ministra Edukacji Narodowej.
Niebezpieczna gra „Niebieski wieloryb”
Opowiastka z morałem
Jak pomóc dziecku w nauce.
Cyberprzemoc.
Jak poznać czy moje dziecko …
Dokument Microsoft Word [21.9 KB]
Pobierz JAK ROZPOZNAĆ CZY MOJE DZIECKO
Czy moje dziecko jest bezpieczne w Internecie.
Dokument Microsoft Word [43.5 KB]
Pobierz Czy moje dziecko jest bezpieczne w internecie
Leki.
Co zrobić, jak dziecko używa dopalaczy.
Dokument Microsoft Word [36.5 KB]
Pobierz chron dziecko przed dopalaczami
Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych.
List Rzecznika Praw Dziecka.