Fizyczne

opiekun: Danuta Błaszczyk

planety
„Jeżeli ktoś staje się mistrzem w jakiejś dziedzinie,
zyskuje na tym zrozumienie wielu innych rzeczy”
Vincent van Gogh

 

Zajęcia przeznaczone są dla gimnazjalistów zainteresowanych pogłębianiem wiadomości i umiejętności z zakresu fizyki i astronomii.

 – Spotykamy się raz w tygodniu na 45 minut, a gdy zachodzi potrzeba to częściej i na dłużej
– Uczymy się rozwiązywać zadania rachunkowe, testowe i problemowe
– Eksperymentujemy
– Pracujemy z wykorzystaniem komputera
– Samodzielnie poszukujemy potrzebne informacje
– Bierzemy udział w konkursach o tematyce fizyczno – astronomicznej


img_20161025_093858W średniowieczu Ziemia uchodziła za obiekt wyjątkowy, najważniejszy, centrum Wszechświata. O tym, co dziś wiedzą uczeni o miejscu naszej planety w kosmosie, opowiadał naszym uczniom pan Aleksander Trębowicz.
25 października 2016r.gimnazjaliści wzięli udział w wykładzie “Ziemia we Wszechświecie”, będącym pierwszą częścią nowego cyklu prelekcji “Zrozumieć Wszechświat”. Cykl ten jest rozwinięciem ogólnopolskiego programu „Spotkań z Astronomią”. Bilety na to spotkanie współfinansowała Rada Rodziców.

 “Spotkania z Astronomią” to połączenie wspaniałej opowieści o Wszechświecie  z materiałem multimedialnym. Nadaje to całemu projektowi status niezwykłej lekcji fizyki. Pan Aleksander Trębowicz mówił między innymi o budowie i rozmiarach Ziemi, poruszył temat ruchu obrotowego i obiegowego Ziemi. Ciekawie opowiadał również o gwiazdach, Drodze Mlecznej i planetach Układu Słonecznego. Największe wrażenie na uczniach zrobiła druga część wykładu – dotyczyła ona statków kosmicznych i lotów na Księżyc. Fizyka niewątpliwie pozwala zrozumieć otaczający nas świat. Dzięki niej poznajemy piękno i mądrość przyrody. Marcin Brzóska z klasy 2e stwierdził: “Fizyka to nauka przyszłości. Dlatego sadzę, że warto brać udział w takich wykładach. Z całą pewnością poszerzamy nasze horyzonty, dowiadujemy się wielu ciekawostek, utrwalamy pewne informacje. Chętnie poszedłbym na taki wykład drugi raz”.
img_20161025_105805 img_20161025_105615 img_20161025_105041 img_20161025_104500 img_20161025_101530
Opracowanie: Oliwia Krawczyk, uczennica klasy 3d


28 marca 18. osobowa grupa koła fizycznego wraz z opiekunem uczestniczyła w multimedialnej prelekcji edukacyjnej „Spotkania z Astronomią” pt. Planety. Spotkanie odbyło się w kinie Wybrzeże i zostało dofinansowane przez Radę Rodziców. W programie znalazły się takie tematy, jak: powstawanie planet, rodzaje planet, planety typu ziemskiego, warunki panujące na  Merkurym, Wenus, Ziemi i Marsie. Bardzo interesujący był też reportaż z ekspedycji do Australii, której celem była rejestracja niezwykłego zjawiska astronomicznego – całkowitego zaćmienia Księżyca. Na koniec spotkania odbyła się dyskusja podczas której uczestnicy zadawali pytania związane z interesującymi ich zagadnieniami astronomicznymi. Mglista pogoda nie pozwoliła niestety na obserwację teleskopową. Mimo to spotkanie było dla wszystkich satysfakcjonujące.

spotkaniezastronom


25 września uczestnicy koła fizycznego oraz uczniowie klasy matematyczno-fizycznej wraz z opiekunami brali udział w XIV Zachodniopomorskim Festiwalu Nauki, który jak co roku odbywa się na Politechnice Koszalińskiej. I tym razem organizatorzy zapewnili zwiedzającym wiele atrakcji z dziedziny fizyki, techniki i nowoczesnych technologii.

Z bogatej oferty festiwalowej wybraliśmy między innymi popularnonaukowe wykłady: „Energetyka słoneczna – perspektywa XXI wieku” oraz „Gdzie znika woda z wanny?”. Wzięliśmy udział w pokazie umiejętności zapamiętywania pod hasłem „Czy nauka może być łatwa?”

Uczestniczyliśmy też w widowiskowym pokazie świateł laserowych oraz w prezentacji robotów mobilnych i przemysłowych.

Zwiedziliśmy niektóre pracownie i laboratoria. Poznaliśmy działanie i zastosowania kamery termowizyjnej oraz drukarki 3D.

Kilka godzin spędzonych na festiwalu upłynęło nam szybko. Pełni wrażeń i bogatsi w nowe doświadczenia i wiedzę wróciliśmy do domu.

 

WP_20140925_012 WP_20140925_008 WP_20140925_005 WP_20140925_002


 

SYMBOLE I JEDNOSTKI do rozwiązywania zadań
symbole.doc
Dokument Microsoft Word [106.0 KB]
Pobierz


WOJEWÓDZKIE KONKURSY INTERDYSCYPLINARNE I PRZEDMIOTOWE DLA UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH I GIMNAZJÓW WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO W ROKU SZKOLNYM 2010/2011

ZAKRES WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI WYMAGANY OD UCZNIÓW GIMNAZJÓW NA KONKURSIE FIZYCZNYM Z ELEMENTAMI ASTRONOMII

W ROKU SZKOLNYM 2010/2011

 

Etap rejonowy

I.    Zakres wiedzy:

Od uczestników konkursu wymagamy wiedzy i rozumienia pojęć, wielkości fizycznych, praw i zasad fizycznych dotyczących następujących zagadnień:

 

1.          Ruch, jego względność, ruch jednostajny, ruch jednostajnie przyspieszony i opóźniony, zjawisko odrzutu.

2.          Bezwładność i prawa dynamiki, równowaga mechaniczna, tarcie, opory ruchu, powszechne ciążenie.

3.          Przemiany energii mechanicznej, zasada zachowania energii mechanicznej, praca, moc.

4.          Ruch drgający, fala dźwiękowa, echo, pogłos.

5.          Stany skupienia, przemiany stanów skupienia.

6.          Cieplny przekaz energii, zasady termodynamiki.

7.          Topnienie, krzepnięcie, parowanie, skraplanie.

8.          Elektryzowanie ciał, prawo Coulomba.

9.          Stały i zmienny prąd elektryczny, prawa Kirchhoffa, łączenia oporników i ogniw, energia elektryczna.

10.       Zjawisko magnetyzmu i jego zastosowania.

11.       Indukcja elektromagnetyczna, prądnica, transformator.

 

II.   Zakres umiejętności:

 

Od uczestników konkursu wymagamy uniwersalnych umiejętności umożliwiających wykorzystanie wiedzy fizycznej i astronomicznej do rozwiązywania różnego rodzaju zadań oraz problemów przyrodniczych i występujących w technice oraz w  życiu codziennym:

1.        rozpoznawanie i rozróżnianie zjawisk fizycznych,

2.        rozróżnianie pojęć i wielkości fizycznych,

3.        operowanie jednostkami wielkości fizycznych,

4.        orientowanie się w skali zjawisk i wielkości fizycznych,

5.        umiejętność analizy przyczyn i opisu przebiegu zjawisk fizycznych,

6.        umiejętność projektowania, analizowania i opisywania doświadczeń,

7.        rozpoznawanie przyrządów i określanie ich budowy, zasady działania i przeznaczenia,

8.        opisywanie zjawisk fizycznych za pomocą wzorów lub równań,

9.        umiejętność wykonywania działań na liczbach, symbolach, równaniach,

10.    umiejętność interpretowania wzorów fizycznych,

11.    umiejętność odczytywania danych z tabeli i z wykresu zależności fizycznych,

12.    umiejętność analizy i tworzenia schematu bądź rysunku.

 

 

ETAP WOJEWÓDZKI

I.    Zakres wiedzy

Wymagany jest zakres jak w etapie rejonowym a ponadto:

1.     Pęd, zasada zachowania pędu, zjawisko odrzutu.

2.     Alternatywne źródła energii.

3.     Maszyny proste.

4.     Oddziaływania cząsteczkowe.

5.     Fale elektromagnetyczne.

6.     Odbicie, rozproszenie i załamanie światła.

7.     Rozszczepienie światła, barwy.

8.     Promieniotwórczość, rozszczepienie i synteza jąder atomowych, energetyka jądrowa.

9.     Astronomia i astronautyka Układu Słonecznego.

II.   Zakres umiejętności:

Wymagany jest zakres jak w etapie rejonowym a ponadto:

1.     umiejętność szkicowania wykresów zależności fizycznych,

2.     umiejętność tworzenia i/lub analizy schematu bądź rysunku,

3.     umiejętność odczytywania, analizowania i wykorzystywania tekstów popularnonaukowych,

4.     umiejętność wykorzystywania wiedzy i umiejętności fizycznych do rozwiązywania praktycznych problemów związanych z życiem codziennym, techniką i środowiskiem naturalnym,

5.     umiejętność rozpoznawania podstawowych cech, etapów i zasad badań naukowych.

 

 

III.    Wykaz literatury obowiązującej uczestników konkursu
(na obu etapach):

 

Podręczniki szkolne, zeszyty ćwiczeń, zbiory zadań, multimedia oraz inne materiały pomocnicze dopuszczone do użytku szkolnego przez MEN.

 

Dodatkowo:

1.          Fizyka wokół nas, P. Hewitt, PWN, Warszawa 1998.

2.          Vademecum ucznia. Fizyka, S. Pople, P. Whitehead, OUP/Delta, Warszawa 1996.

3.          Ilustrowana encyklopedia ucznia. Fizyka i chemia, tłum. R. Drachal, Świat Książki Warszawa 2004.

4.          Encyklopedia szkolna. Fizyka z astronomią, pr. Zbiorowa, WSiP, Warszawa 2002.

5.          Tablice WSiP. Matematyka. Fizyka i astronomia, A. Gębura, K. Gębura, WSiP, Warszawa 2004.

6.          Repetytorium z fizyki z zakresu gimnazjum, A. Noweta, Res Polona, Łódź 2003.

7.          Fizyka dla gimnazjum. Astronomia, B. Zegrodnik, OE Pazdro, Warszawa 2001.

8.          Vademecum gimnazjalne 2010. Fizyka i astronomia, Operon, Gdynia 2009.

9.          Zbiór zadań wielopoziomowych z fizyki dla gimnazjum, W. Kwiatek, I. Wroński, Zamkor, Kraków 2009.

10.       Przyjazne testy. Fizyka dla gimnazjum, W. Dindorf, E. Krawczyk, WSz PWN Warszawa 2001.

11.       Oceń sam siebie. Powtórkowy test z fizyki i komentarze do rozwiązań, T. Pasierb, OE Pazdro, Warszawa 1998.

12.       Praca z uczniem zdolnym. Zadania konkursowe dla uczniów gimnazjum, Seria biblioteka nauczyciela fizyki, Zeszyt Nr 6, Zamkor, Kraków 2006.

13.       Zadania konkursowe dla uczniów gimnazjum z rozwiązaniami. Lwiątko 2003-2008,  A. Kleiner, Zamkor, Kraków 2010.

 

I. Zakres wiedzy

Od uczestników konkursu wymagamy wiedzy i rozumienia pojęć, wielkości fizycznych, praw i zasad fizycznych dotyczących następujących zagadnień:

·          Ruch, jego względność, ruch jednostajny, ruch jednostajnie przyspieszony i opóźniony, zjawisko odrzutu,

·          Bezwładność i prawa dynamiki, równowaga mechaniczna, tarcie, opory ruchu, powszechne ciążenie,

·          Przemiany energii mechanicznej, zasada zachowania energii mechanicznej, praca, moc,

·          Ruch drgający, fala dźwiękowa, echo, pogłos,

·          Stany skupienia, przemiany stanów skupienia,

·          Cieplny przekaz energii, zasady termodynamiki,

·          Topnienie, krzepnięcie, parowanie, skraplanie,

·          Elektryzowanie ciał, prawo Coulomba,

·          Stały i zmienny prąd elektryczny, prawa Kirchhoffa, łączenia oporników i ogniw, energia elektryczna,

·          Zjawisko magnetyzmu i jego zastosowania,

·          Indukcja elektromagnetyczna, prądnica, transformator.

 

II. Umiejętności

Od uczestników konkursu wymagamy uniwersalnych umiejętności umożliwiających wykorzystanie wiedzy fizycznej i astronomicznej  do rozwiązywania różnego rodzaju zadań oraz problemów przyrodniczych i występujących w technice oraz w  życiu codziennym:

·          rozpoznawanie i rozróżnianie zjawisk fizycznych,

·          rozróżnianie pojęć i wielkości fizycznych,

·          operowanie jednostkami wielkości fizycznych,

·          orientowanie się w skali zjawisk i wielkości fizycznych,

·          umiejętność analizy przyczyn i opisu przebiegu zjawisk fizycznych,

·          umiejętność projektowania, analizowania i opisywania doświadczeń,

·          rozpoznawanie przyrządów i określanie ich budowy i przeznaczenia,

·          opisywanie zjawisk fizycznych za pomocą wzorów lub równań,

·          umiejętność wykonywania działań na liczbach, symbolach, równaniach,

·          umiejętność interpretowania wzorów fizycznych,

·          umiejętność odczytywania danych z tabeli i z wykresu zależności fizycznych,

·          umiejętność analizy i tworzenia schematu bądź rysunku.

 

Etap wojewódzki

 

I. Zakres wiedzy

Wymagany jest zakres jak w etapie rejonowym a ponadto:

·          Pęd, zasada zachowania pędu, zjawisko odrzutu,

·          Alternatywne źródła energii,

·          Maszyny proste,

·          Oddziaływania cząsteczkowe,

·          Fale elektromagnetyczne,

·          Odbicie, rozproszenie i załamanie światła,

·          Rozszczepienie światła, barwy,

·          Promieniotwórczość, rozszczepienie i synteza jąder atomowych, energetyka jądrowa,

·          Astronomia i astronautyka Układu Słonecznego.

II. Umiejętności

Wymagany jest zakres jak w etapie rejonowym a ponadto:

·          umiejętność szkicowania wykresów zależności fizycznych,

·          umiejętność tworzenia i / lub analizy schematu bądź rysunku,

·          umiejętność odczytywania, analizowania i wykorzystywania tekstów popularnonaukowych,

·          umiejętność wykorzystywania wiedzy i umiejętności fizycznych do rozwiązywania praktycznych problemów związanych z życiem codziennym, techniką i środowiskiem naturalnym.

 

Literatura dla obu etapów

 

Podręczniki szkolne, zeszyty ćwiczeń, zbiory zadań, przewodniki metodyczne oraz inne materiały pomocnicze dopuszczone do użytku szkolnego przez MEN.

 

Dodatkowo:

Ø   Fizyka wokół nas – P.Hewitt – PWN Warszawa 1998.

Ø   Vademecum ucznia. Fizyka – S.Pople, P.Whitehead – OUP/Delta Warszawa 1996.

Ø   Ilustrowana encyklopedia ucznia. Fizyka i chemia – tłum. R.Drachal – Świat Książki Warszawa 2004.

Ø   Encyklopedia szkolna. Fizyka z astronomią – praca zbiorowa WSiP Warszawa 2002.

Ø   Tablice WSiP. Matematyka. Fizyka i astronomia – A.Gębura, K.Gębura – WSiP Warszawa 2004.

Ø   Repetytorium z fizyki z zakresu gimnazjum – A.Noweta – Res Polona Łódź 2003.

Ø    Fizyka dla gimnazjum. Astronomia – B.Zegrodnik – OE Pazdro Warszawa 2001.

Ø   Vademecum gimnazjalne 2010. Fizyka i astronomia – Operon Gdynia 2009.

Ø   Zbiór zadań z fizyki dla gimnazjum – W.Kwiatek, J.Ogar, I.Wroński – Indeks Kraków 2002.

Ø   Przyjazne testy. Fizyka dla gimnazjum – W.Didndorf, E.Krawczyk – WSzPWN Warszawa 2001.

Ø   Oceń sam siebie. Powtórkowy test z fizyki i komentarze do rozwiązań – T.Pasierb – OE Pazdro Warszawa 1998.