Obchody Światowego Tygodnia Mózgu 2015 w naszej szkole:
– prezentacja „Mózg – budowa i funkcje”
– pokaz treningu EEG Biofeedback i programu koncentracji „Stone”,
– gry i ćwiczenia usprawniające pracę mózgu.
Tydzień Mózgu jest coroczną akcją edukacyjną, mającą na celu popularyzowanie wiedzy o mózgu i układzie nerwowym oraz jak dbać o rozwój naszych możliwości intelektualnych. Uczniowie klas pierwszych mieli okazję się dowiedzieć ,,Jak skutecznie poprawić pamięć, koncentrację i uwagę, szybkość i logikę”.
Od sprawności mózgu zależy jakość naszego życia i to, jak radzimy sobie w szkole, w pracy i w codziennych sytuacjach.
Dlatego o jego formę trzeba dbać – ćwicząc go, jak każdą inną część ciała. Warto, bo mózg z natury jest zaprojektowany do uczenia się, a badania naukowe pokazują, że trenowanie zdolności intelektualnych – intensywne i regularne – poprawia między innymi koncentrację, pamięć i refleks. Jest więc ważne dla uczniów, ale także jeśli chcemy lepiej zapamiętywać nowy materiał w szkole lub słówka obcego języka oraz sprawniej kojarzyć fakty. Powinniśmy więc trenować!
Podczas spotkania uczniowie mieli okazję zobaczyć co umożliwia nam trening Biofeedback, trening koncentracji na programie komputerowym Stone, oraz zmierzyć się z przykładowymi zadaniami ze zestawu programu komputerowego Akademia Umysłu.
A oto co możemy trenować w programie komputerowym Akademia Umysłu.
Pamięć podręczna – to między innymi: szybkie przywoływanie informacji, kojarzenie nazwisk i twarzy, zapamiętywanie list spraw do załatwienia. Pamięć podręczna pozwala na aktywne utrzymywanie „pod ręką” informacji potrzebnych do wykonywania aktualnych zadań oraz bierze udział w przekazywaniu tych informacji do pamięci długotrwałej!
Koncentracja i uwaga – to między innymi: długotrwała koncentracja na zadaniu, choćby na lekcji w szkole czy na prowadzeniu samochodu, szybkie dobieranie słów, szybkie przełączanie z zadania na zadanie. Uwaga jest to funkcja, która między innymi umożliwia selektywne przetwarzanie informacji i bierze udział w pierwszych, kluczowych etapach uczenia się.
Szybkość – między innymi: szybkie reakcje, szybkie podejmowanie decyzji, szybkie kojarzenie. Szybkość to czas reakcji na bodźce, to zarówno refleks, jak i tempo przetwarzania informacji.
Logika – to między innymi: rozwiązywanie problemów, wyobraźnia przestrzenna, logiczne myślenie. To zdolność do integrowania informacji, czyli na przykład rozumienia sensu wypowiedzi, łączenia nowych wydarzeń z wcześniejszymi, do wnioskowania (dedukcja).
Hasło przewodnie tegorocznego spotkania to:
Aby szybciej zapamiętywać i kojarzyć, myśleć kreatywnie i logicznie, sprawnie się uczyć i pracować – trzeba ćwiczyć mózg.
Opracowanie i prowadzenie – Małgorzata Kamińska, Jolanta Krępeć