Debata na temat kulturalnego zachowania

Dnia 18 października 2016 r. w naszym gimnazjum odbyła się debata uczniowska na temat kulturalnego zachowania wśród młodzieży i zasad savoir-vivre. Celem debaty było opracowanie  Kodeksu Kulturalnego Gimnazjalisty.

Z każdej klasy wychowawcy wytypowali dwóch przedstawicieli, którzy reprezentowali stanowisko klasy podczas debaty. Uczniowie wraz z wychowawcami  wcześniej omówili najważniejsze zagadnienia które były tematem naszej dyskusji tj.:

  1. Pojęcie ,,savoir -vivre”

  2. Zasady zachowania przy stole, kultura spożywania posiłków, kultura bycia, kultura ubioru i wyglądu, zasady zachowania w stosunku do nauczycieli i grupy rówieśniczej, komunikacji, kultura zdrowotna i fizyczna.

  3. Czemu służą dobre maniery?  Dlaczego warto stosować zasady kulturalnego zachowania się?

  4. Niepożądane gesty, zachowania i nawyki wśród młodzieży.

Początek debaty rozpoczął się od jasno przedstawionego celu spotkania przez prowadzących. Uczniowie odpowiadali na pytania nt. savoir-vivre, dobrych manier oraz niepożądanych nawyków. Wszystkie odpowiedzi i pomysły zostały omówione i zapisane na tablicy. Uczestnicy debaty chętniej wypowiadali się na temat negatywnych zjawisk niż zasad dobrego zachowania, co świadczy o niewielkiej znajomości i sporadycznym przestrzeganiu zasad kultury osobistej.

Następnym punktem programu debaty było opracowanie w grupach zagadnień dotyczących kultury: zachowania przy stole,  spożywania posiłków, kultura bycia, ubioru i wyglądu, słowa, kultury zdrowotnej i fizycznej.

Każda grupa kolejno prezentowała swoje poglądy i opinie swoich kolegów. Wszystkie wystąpienia były bardzo interesujące. Uczniowie doceniali znaczenie dobrych manier w relacjach z kolegami i dorosłymi. Debatę podsumował pedagog szkolny Ewa Brelik oraz dyrektor szkoły Lidia Mikołajek, gratulując uczestnikom trafnych opinii oraz dojrzałych stwierdzeń, doceniając wielkie znaczenie praktykowania zasad dobrego wychowania w życiu codziennym.

Debata okazała się tylko wstępem do opracowania Kodeksu Kulturalnego Gimnazjalisty.

Projekty Kodeksu powstawać  będą na godzinach wychowawczych.  Kolejna debata pozwoli na dyskusje nad przedstawionym projektem.

Opiekunowie: p. Natalia Ośliślok, p. Ewa Brelik