Pilotażowy program wdrażania programowania w edukacji formalnej wyroku szkolnym 2016/17

IMG_0445Działania, jakie odbyły się w Gimnazjum nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi im B.Chrobrego w ramach Pilotażowego programu wdrażania programowania w edukacji formalnej:

,,Od grania do programowania” Małgorzata Kaminska
,,Uczeń dyslektyczny z technologią Apple na codzień”- Jolanta Krępeć
Programowanie ze Swiftem na iPadach, programowanie ze Scratchem
Zajęcia:
dla uczniów- zajęcia z programowania ze Swiftem 2h w tygodniu
dla uczniów- zajęcia z robotyki 1h w tygodniu programowanie z klockami Lego. W ramach zajęć podczas realizacji pilotażu wyżej wymienionych programów uczniowie poznali podstawy programowania ze Swiftem, umiejętność zbudowania robota z klocków Lego i zaprogramowanie według podanej instrukcji.
Swift Playgrounds nie wymaga umiejętności programowania, dlatego świetnie nadaje się dla początkujących uczniów. Nowa, atrakcyjna aplikacja na iPada, która służy do nauki programowania i interaktywnego eksperymentowania z kodem.
W I semestrze uczniowie rozwiązując łamigłówki, opanowali podstawy potężnego języka programowania Swift – opracowanego przez Apple i używanego przez profesjonalistów do tworzenia wielu spośród najpopularniejszych współczesnych aplikacji.

Następnym etapem w drugim semestrze będzie rozwiązywanie szeregu zadań oraz tworzenie bardziej zaawansowanych struktur.
Nauka programowania z aplikacją Swift Playgrounds zawiera komplet lekcji opracowanych przez Apple.
Uczeń w II semestrze będzie poznawał struktury języka Swift, kierując postacią w trójwymiarowym świecie za pomocą prawdziwego kodu, a następnie przejdzie do bardziej zaawansowanych zagadnień w kolejnych lekcjach. Po prostu podłączy i zacznie pisać.

Jakie umiejętności uczeń będzie poznawał w drugim semestrze:

Własne środowiska do eksperymentowania – w II semestrze
– umiejętność budowania własnych kodów
Swift Playgrounds -uczeń będzie tworzył własne środowisko do nauki i eksperymentowania z kodem. Szablony są dobrym punktem wyjścia i zapewniają niezbędne podstawy, pozwalając programiście skupić się na realizacji oryginalnych pomysłów.
– umiejętność programowania z klockami Lego
Uczeń będzie korzystał z interfejsu dotykowego i funkcji Multi- Touch.

Rozwiązanie stworzone dla interfejsu dotykowego- umiejętności korzystania z funkcji Multi- Touch
Aplikacja Swift Playgrounds została stworzona z myślą o interfejsie dotykowym i w pełni uczeń korzysta z potencjału, prostoty i funkcji Multi-Touch iPada.
Uczeń stuka, przeciąga i wpisuje tekst oraz liczby, a potem interaktywnie eksperymentuje ze swoim dziełem.

Uczeń podczas zajęć nabędzie umiejętność napisania kodu według własnego pomysłu.

Fantastyczne rezultaty na iPadzie – umiejętność napisania kodu w aplikacji Swift. Kod napisany w aplikacji Swift Playgrounds ma dostęp do zaawansowanych funkcji iPada — interfejsu Multi-Touch, kamery iSight, koprocesora ruchu, a nawet interfejsów Bluetooth i Wi-Fi służących do interakcji z innymi urządzeniami.

Udostępnianie i publikowanie
Samodzielnie stworzony kod przez ucznia, uczeń wysyła na iPada znajomego za pośrednictwem aplikacji Mail, Wiadomości lub AirDrop. Znajomi będą mogli przeglądać go w aplikacji Swift Playgrounds, a nawet uzupełnić o własne pomysły.

Interaktywne środowisko
Aplikacja Swift Playgrounds ożywia kod programu.
Po wpisaniu fragmentu kodu wyniki widoczne są od razu – albo w edytorze, albo w aktywnym widoku graficznym.

Od zabawy do Xcode
W aplikacji Swift Playgrounds nawet początkujący uczeń pracuje z prawdziwym kodem, który można swobodnie przenosić do i ze środowiska Xcode. Otwiera to drogę do eksperymentowania z własnymi pomysłami za pomocą profesjonalnych narzędzi, w których powstają prawdziwe aplikacje na iOS i Maca.

W ramach pilotażu odbyły się warsztaty dla nauczycieli zorganizowane przez Mobilną Akademię Cortland oddział Warszawa (03.12.2016 ) ”Programowanie ze Swiftem na iPadach”.
Podczas szkolenia poznaliśmy język programowania Swift i podstawy programowania z aplikacją Swift Playgrounds.
Szkolenie prowadził dr Daniel Makus licencjonowany trener Appple Education Mentor.
W naszej szkole, od trzech lat odbywają się szkolenia w formie warsztatów na temat zastosowania technologii Apple w edukacji oraz nowoczesnych metod nauczania. Jesteśmy jedną z nielicznych szkół w województwie zachodniopomorskim, która prowadzi edukację w oparciu o technologię Apple na poziomie gimnazjum.
Obecnie mamy trzy klasy cyfrowe, które realizują program edukacji w oparciu o technologię cyfrową.
Wdrażanie nauki programowania do edukacji formalnej wyposaża ucznia w nowe umiejętności rozwiązywania problemów na bazie logicznego i abstrakcyjnego myślenia, myślenia algorytmicznego i sposobów reprezentowania informacji.
Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem iPada przynosi również korzyści zarówno w nauce innych przedmiotów, jak i w wielu aktywnościach życiowych.
W przyszłości może przyczynić się do rozwoju kreatywności i działań innowacyjnych w wielu dziedzinach, poczynając od optymalizacji procesu przetwarzania informacji aż po tworzenie nowych produktów zapewniających efektywność i niezawodność działania.
Prowadzone zajęcia w ramach Pilotażowego programu wdrażania programowania w edukacji formalnej pokazały nam jakie możliwości ma dzisiejszy uczeń wychowany w technologii cyfrowej na codzień.
(załącznik w postaci filmu)
Film,, Programowanie ze Swiftem i elementy robotyki z klockami Lego” pokaże nasze pierwsze zmagania z układaniem prostych kodów z nowym języku programowania jakim jest Swift oraz nasz robot jak sobie świetnie radzi w przestrzeni zakodowanej przez naszych uczniów.

Jak zmienia się motywacja ucznia
Motywacja ucznia jest zupełnie inna, ciekawość,zainteresowanie czymś zupełnie nowym i to, że potrafi wpływa w sposób naturalny na podniesienie motywacji ucznia.Motywacja to podstawa dobrej pracy na zajęciach, zaangażowania się w proces edukacji i rozwój nowych kompetencji
między innymi posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi,
umiejętność uczenia się nowoczesnymi technologiami informacyjnymi.